Reklamlar
Türk Çizgi Romanı Hakkında Bilgi

Türk Çizgi Romanı Hakkında Bilgi »  Türk Çizgi Romanı Vikipedi, özgür ansiklopedi Türk çizgi romanı, dünyadaki ilk örneklerini takiben gazetelerimizde filizlenmiş, ardından

Gönderen Konu: Türk Çizgi Romanı Hakkında Bilgi  (Okunma sayısı 1157 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı administrator

  • Administrator
  • General
  • *****
  • İleti: 24517
  • Karma: +3/-1
    • Profili Görüntüle
    • Toplist Ekle Site Ekle

Türk Çizgi Romanı Hakkında Bilgi
« : Eylül 27, 2012, 03:23:30 ÖS »
 Türk Çizgi Romanı
Vikipedi, özgür ansiklopedi

Türk çizgi romanı, dünyadaki ilk örneklerini takiben gazetelerimizde filizlenmiş, ardından dergilerde olgunlaşmıştır. Çok daha önceden beri basında kendine sarsılmaz bir yer bulan karikatürün aksine, yerli çizgi roman üretiminin gazetelere çok zor ve geç girdiği açıktır. Bunun en büyük nedeni, siyasi mizah gibi günceli takip eden doğası gereği yerli üretim olmak zorunda olan karikatür sanatının aksine, çizgi romanda güncel olma kaygısı olamayan hazır dış malzemenin bolluğudur. Komedi, macera ve dram çizgi roman bantları çoklukla serbest bir Türkçeleştirme ile yerelleştirilmekte ve okuyucuya sonsuz ve ekonomik bir arz yaratmaktaydı. Bu da nispeten çok daha yavaş ve pahalı olacak yerel üretimin önünü kesiyordu.
Basın çevresinde durum böyleyken, dergi formatında ilk başarılı yayın sayılan "Binbirroman" batının başarılı serilerini aynı dergi içinde okuyucuya sunuyordu. Bu dergi sayesinde, Türk okuyucusu ilk defa birçok kaliteli Amerikan ve Avrupa çizgi romanları ile tanıştı. Prince Valiant, Tarzan, Flash Gordon, Buck Rogers bu öncü derginin sayfalarından geçti.
Diğer yandan, Ceylan ve Tay yayınları ile İtalyan çizgi romanları (fumetti) hızla dergi piyasasına hâkim oluyor, haftalık siyah-beyaz ciltler ile genç nesilde bir bağımlılık yaratıyorlardı. Özellikle Esse Gesse ekibinin ürünleri (Tommiks, Teksas, Kaptan Swing, Tom Braks) çizgi roman sektörünün bayrağı haline geldi.
Tarihi macera çizgi romanlarının başlangıcı, piyasadaki yabancı kaynaklı çizgi roman hâkimiyetine güçlü bir cevap oldu. Bu aynı zamanda dışarıdan bir kaynakla dengelenemeyecek yerel bir üretim fırsatıydı. Bu fırsat sayesinde gazetelerin tiraj savaşında güçlü bir koza dönüşen, kendi dergileri ile iyi satış rakamları yakalayan Türk çizgi romanları doğdu (Kaan, Karaoğlan, Tarkan, Malkoçoğlu, Kara Murat, Abdülcanbaz, vs.).
Tarkan çizgi romanının günlük olarak yayınlandığı dönemde Hürriyet gazetesi günlük 1 milyon satış tirajına ulaşarak bu alanda bir rekora sahip oldu.
Gırgır dergisi ile yazı ağırlıklı mizahtan çizgi ağırlıklı bir yapıya geçen mizah dergiciliği de kendi içinde bir çizgi roman ekolü geliştirmeye başladı. Mizah dergilerindeki çizgi romanlar yapı itibariyle ya mizaha, ya kısa vurucu hikâyelere yöneliyorlardı. Büyük çoğunluğu albüm formatına dönüşmeden unutulup giden bu hikâyeler geride az ama yetenekli çizgi roman ustaları bıraktı. (Suat Gönülay, İlban Ertem, Nuri Kurtcebe, Galip Tekin, Kenan Yarar, vs.)
90'lı yıllarda kısa ömürlü birkaç çizgi roman dergisi arayışına girildi. Hemen hemen eş zamanlı olarak RR (resimli roman), Zeplin ve rh+ çizgi roman dergileri yayın hayatına girdi. Ancak aylık yayınlanan RR 2 sayı, haftalık yayınlanan Zeplin ve rh+ ancak 8 sayı dayanabildi. RR aylık dergisi çok iyi kalitede kâğıt ve baskı kullanarak renkli bir dergi anlayışına gitti. Zeplin ise haftalık yayınlanan gazete boyunda siyah beyaz bir yayını tercih etmişti. rh+ ise haftalık mizah dergilerinin boyunda çıktı. Kutsi Akıllı, Tan Cemal Genç, Doğan Güneş, Aydın Gündüz, Ercüment Morgök, Metin Bilişli, Paçaro, Giovanni Scognamillo, Deniz Ensari gibi çizerlerin ve yazarların yer aldığı dergi de dağıtım koşullarındaki dayatmalar yüzünden yayın hayatına veda etti.
2002 yılında Suat Yalaz'ın Karaoğlan'ı ile Necdet Şen'in Hızlı Gazeteci'si daha önce gazetelerde yayınlanmış maceralarıyla her ay yayınlanan kitap dizisi olarak yeniden yayına girdi.
2004 yılının sonlarında iki önemli gelişme oldu: Daha önce aylık sinema dergisi Altyazı'nın eki olarak çıkmış Strip, bu kez Rodeo Strip ismiyle, karma içerikli ve zengin yazar-çizer kadrolu bir yayın formatında ve (önceki ilaveyi de projelendirmiş olan) Murat Mıhçıoğlu'nun yönetiminde çıkmaya başladı. İkinci gelişme ise, başka bir karma içerikli yayın olan, Galip Tekin yönetimindeki Resimli Roman adlı derginin start almasıydı. Bu iki dergiden Resimli Roman 3 sayı çıktı; içinde Brendon, Dylan Dog ve Napoleone gibi bazı yabancı çizgi romanlar da bulunduran Rodeo Strip ise, arada bazı ayları atlayarak da olsa yoluna uzunca bir zaman devam etti; 6 sayılık Altyazı ilavelerinden sonra geniş içerikli olarak 14 sayı Rodeo Strip çıktı. Şehir Köpeği, Ulçe, Tanay ve Haskoç Adam, dergide çokça görünen kahramanlar oldu. Çapa Çizgi roman Grubu, Yalçın Didman, Ergün Gündüz, Suat Gönülay, Ersin Burak gibi imzaların yer aldığı dergi, Cem Özüduru, Murat Kalkavan, Caner Atakul, Yasemin Ezberci gibi genç çizgi romancıların da ilk çalışmalarına da sahne oldu.
Rodeo Strip'in yayını sırasında temelleri atılan Studio Rodeo'nun genç kadrosu, sonradan, aralarında Kültist gibi yeni kuruluşların da bulunduğu çeşitli yerlere profesyonel olarak içerik üretti. Cem Özüduru'nun Zombistan'ı gibi seçme işlerin albüm formatında yayınlanmak üzere Studio Rodeo bünyesinde projelendirildiği ve sürmekte olduğu Rodeo'nun 2007 tarihli yayınlarında açıklandı. RAD (Rodeo Albümler Dizisi) kapsamında, Haziran 2008'de Eksi Seksen, Nisan 2009'da ise Studio Rodeo logolu ilk kitap olan Zombistan çıktı.

Türkiye'de Çıkan Çizgi Roman Dergileri

    Binbir Roman
    RR
    Resimli Roman
    Zeplin
    Rodeo Strip

Türk Çizgi Romancıların Eserleri

    Zombistan
    Ayılı Adam
    Tarkan
    Karaoğlan
    Otisabi
    Şehir Köpeği
    Ulçe
    Vakur Barut


ysi




Not: Konular İnternet Sitelerinden derlenerek alıntı yapılmıştır.








BilX.Net